ZeynZeyn

Christopher Robertson Baritono

Negli ultimi anni Christopher Robertson si è imposto all’attenzione della critica e del pubblico come una delle più interessanti voci di baritono attualmente presenti sulle scene liriche internazionali. Brillante la sua carriera, che lo ha visto esibirsi nei più importanti teatri del mondo, tra cui Metropolitan di New York, Teatro alla Scala, Teatro Real in Madrid, Grand Teatre del Liceu di Barcellona, Covent Garden, Deutsche Oper Berlin, Bayerische Staatsoper, San Francisco Opera. Ha inoltre collaborato con la New York City Opera, New National Theatre di Tokyo, Washington Opera, Michigan Opera Theatre, Pittsburgh Opera, Opera Company of Philadelphia, Opera Pacific, Teatro Municipal di Santiago (Chile).
Tra le sue più recenti esibizioni si distinguono La Traviata (Giorgio Germont), La forza del destino (Don Carlos di Vargas) al New National Theatre di Tokyo, dove ritornerà nel 2007 per Madama Butterfly (Sharpless); il debutto nel ruolo del Sommo Sacerdote di Dagone nel Samson et Dalila alla Pacific Opera. In Italia si è esibito come Amfortas in Parsifal al Teatro Carlo Felice di Genova, nella rara opera di Martinu The Greek Passion andata in scena al Teatro Lirico di Cagliari e, nel 2006, al Teatro Regio di Torino in Die Zauberflöte (Oratore, Secondo Sacerdote). Nel corso del 2006 si è inoltre esibito al Teatro Real di Madrid ne Les dialogues des Carmélites (Le Marquis de la Force) e ad Enschede ne I due Foscari (Francesco Foscari). Nel gennaio 2007 ha cantato Il Trovatore (Il conte di Luna) alla New Israeli Opera di Tel Aviv.
Christopher Robertson da alcuni anni collabora regolarmente con vari teatri in America, Giappone e in Europa. Di particolare rilievo la sua partecipazione in nuove produzioni e in prime esecuzioni assolute, oltre ai debutti in teatri di rilievo internazionale. Ha cantato per la prima volta al Metropolitan di New York come Marcello (La Bohème), ritornandovi in seguito per il Don Giovanni diretto da James Levine, Madama Butterfly (Sharpless), Werther (Albert) al fianco di Susan Graham and Thomas Hampson. Conte di Almaviva nelle Nozze di Figaro al New National Theatre di Tokyo, ha interpretato e registrato per Telarc il ruolo di Altair in Die Ägyptische Helena , al fianco di Deborah Voigt. Alla San Francisco Opera ha cantato i ruoli di Amonasro, Rigoletto, Giorgio Germont, Enrico nella Lucia di Lammermoor e il ruolo protagonistico nella prima esecuzione assoluta di Arshak II di Chukadjian. Alla Houston Grand Opera si è esibito nel ruolo di Mr. Redburn in Billy Budd, e come Kurwenal in Tristan und Isolde sotto la direzione di Christoph Eschenbach. Ha cantato L’Affaire Makropoulos (Jaroslav Prus) e Les pêcheurs de perles (Zurga) alla Vancouver Opera e ha debuttato in Falstaff (Ford) all’Opera di Montreal.
Ha debuttato con successo al Covent Garden di Londra nell’Aroldo di Verdi eseguito in forma di concerto e ha preso parte ad una nuova produzione della Traviata con la regia di Jonathan Miller alla English National Opera. Ha debuttato alla Staatsoper di Berlino nel ruolo di Oreste nell’Iphigénie en Tauride e si è esibito alla Bayerische Staatsoper (Le Nozze di Figaro) e alla Frankfurt Opera (Così fan tutte, Ariadne auf Naxos). Invitato a Montpellier per Le Nozze di Figaro e a Bordeaux per Così fan tutte (Guglielmo), collabora abitualmente con diversi teatri spagnoli, tra cui il Teatro Real di Madrid (L’elisir d’amore, Belcore), il Liceu di Barcellona (Don Giovanni, ruolo del titolo), il Teatro di Valencia (Das Rheingold, Donner; La Cenerentola, Dandini) e il Teatro di Bilbao (Zigor di Escudero).
In Italia ha debuttato al Teatro alla Scala come Agammenon nell’Iphigénie en Aulide diretta da Riccardo Muti ed è ritornato sul palcoscenico scaligero per Les Dialogues des Carmélites. Ha cantato Fidelio (Don Fernando) al Teatro Carlo Felice di Genova sotto la direzione di Lorin Maazel e ha debuttato al Teatro Comunale di Firenze nel ruolo di Ford in una nuova produzione del Falstaff diretta da Antonio Pappano. Ha inoltre cantato al Teatro Bellini di Catania ne I puritani (Riccardo) e al Teatro dell’Opera di Roma ne Les pêcheurs de perles (Zurga). Più recentemente ha cantato Nabucco (ruolo titolo) al Teatro Massimo di Palermo; Thais (Athanael) al Teatro Municipal di Santiago del Cile; Tosca a Copenaghen; Nabucco a Bilbao e Aida al Teatro Municipal di Santiago del Cile; L’Arlesiana a Wexford. Tra gli impegni più recenti ricordiamo la Sinfonia n.9 di Beethoven a Bilbao, in tournée in Spagna con Winterreise, un concerto lirico a Barcellona. Ha partecipato quindi alla produzione di Tristan und Isolde ad Atene, Billy Budd a Genova, Koanga di Delius a Wexford e Der Konig Kandaules a Siviglia.
Intensa la sua attività anche in ambito concertistico, con un repertorio che spazia da Bach, Händel, Haydn, Mozart, Beethoven a Berlioz, Rachmaninov, Britten, Vaughan Williams. In particolare si segnala Cristo sul monte degli ulivi di Beethoven con Kent Nagano e la Berkeley Symphony Orchestra (2002).
Christopher Robertson ha compiuto gli studi musicali al Conservatorio di Oberlin (Ohio, USA) sotto la guida di Richard Miller.

 

2017

2016

2015

Empty tab. Edit page to add content here.

Christopher Robertson has enjoyed a successful and highly diverse international career singing a wide range of repetoire on many of the world’s most distinguished stages.  He has sung leading operatic roles at Teatro alla Scala, Milan (making his debut in that theater in the inauguration of the 2002 season), Royal Opera Covent Garden, London, Bayerische Staatsoper Munich, Deutsche Oper Unter den Linden, Berlin, Metropolitan Opera, New York, San Francisco Opera, Houston Grand Opera, Washington National Opera, Teatro Real, Madrid, Gran Teatro el Liceo, Barcelona, El Teatro Maestranza, Sevilla, El Palau de las Artes, Valencia, Royal Opera, Copenhagen, New National Theater, Tokyo, National Opera Poland, Weilki Theater, Warsaw, English National Opera, London, Wexford Festival Opera, Ireland, Flanders Opera, Antwerp/Ghent, Komische Oper, Berlin, Oper Leipzig, Frankfurt Staatsoper, Teatro dell’Opera, Roma, Teatro Regio, Torino, Teatro Massimo, Palermo, Teatro Carlo Felice, Genova, Teatro San Carlo, Napoli, Teatro Verdi, Salerno, Teatro Massimo Bellini, Catania, Opera de Oviedo, OLBE/ABAO, Bilbao, Teatro Arriaga, Bilbao, Quincena Musical, San Sebastian, Teatro Principal Valencia, Teatro Cervantes, Malaga, Teatro Baluarte, Pamplona, Teatro Principal, Palma de Mallorca, Santiago de Compostela, L’Opera du Bordeaux, L’Opera du Montpellier, Israeli Opera, Tel Aviv, Greek National Opera, Athens, Opera Iceland, Rekyavek, Teatro Municipal, Santiago, Chile, Teatro Municipal, Rio de Janairo, New York City Opera, Boston Lyric Opera, Opera Philadelphia, Seattle Opera, Minnesota Opera, Pittsburgh Opera, Madison Opera, New Jersey Opera Festival, Washington Concert Opera, Detroit Opera, Opera Colorado, Denver, Florida Grand Opera, Miami, Palm Beach Opera, Ft. Lauderdale Opera, Opera Pacific, New Orleans Opera, L’Opera du Montreal, Vancouver Opera, Edmonton Opera, etc.

Equally at home on the concert and recital stage he has performed a wide range of concert and recital repetoire.  He has appeared with the Philadelphia Orchestra, Het Concertgebouw, Amsterdam, BBC Symphony Orchestra, London, Bayerische Rundfunksorchester, Nord Deutschland Rundfunkorchester, Czech National Symphony Orchestra, Baltimore Symphony, Orchestra Sinfonica della RAI, Palau de la Musica, Barcelona, Palau de la Musica, Valencia, Beethoven Easter Festival, Warsaw, Festival de Musica Sacra, Cuenca, Orquesta Sinfonica de Bilbao, Orquesta de la Principada de Asturias, Sinfonica de Oviedo, Schleswig-Holstein Festival, Stavanger Symphony, Darmstadt Staatorchester, Aspen Music Festival, Minnesota Orchestra, American Symphony Orchestra, Washington Choral Arts Society, Berkeley Symphony, Festival Musica/Musika, Orfeon de Donosti, as well as concerts and recitals throughout the United States, Spain, Kiev and Tbilisi.

He has collaborated with many prestigious conductors such as, Riccardo Muti, Lorin Maazel, James Levine, Charles Mackarras, Yuri Temirkanov, Jesus Lopez Cobos, Kent Nagano, James Conlon, Charles Dutoit, Michel Plasson, Antonio Pappano, Jeffery Tate, Richard Bonynge, Leonard Slatkin, David Zinman, Neeme Jarvi, Donald Runnicles, Daniel Oren, Antoni Witt, Anton Guadagno, Eiji Oue,  Juanjo Mena, Marco Armiliato, Fabio Biondi, Paolo Carignani, Pedro Halffter, Carlo Rizzi, John Fiore, Ulf Schirmer, Paolo Arrivibeni, Giulio Carella, Andrea Battistoni, Will Humberg, Patrick Lange, David Agler, Stephen Lord, Massimo Zanetti, Nicola Luisotti, Maximilliano Valdes, Michelangelo Veltri, Gary Bertini, Stephen Sloane, Patrick Summers, Eugene Kohn and Leon Boltstein.

He has participated in productions directed by many well known stage directors such as Franco Zeffirelli, Emilio Sagi, Robert Carson,Yannis Kokkos, Davide Livermore, Andreas Homoki, Pier Luigi Pizzi, Jonathan Miller, John Coplay, John Cox, Elijah Moshinsky, Achim Freier, Thaddeus Strassberger, Willy Decker, Danielle Abbado,.Barry Kovsky, Francesca Zambella, Beni Montressor, Roberto Oswald, Renzo Giacchieri, Sandro Sequi and Peter Mussbach.

He has performed more than sixty leading roles, singing in ten different languages the repetoire spanning from the Baroque period to the Contemporary.  He has performed among other things Beetoven (Don Fernando, Fidelio), Mozart (Conte Almaviva, Le Nozze di Figaro, Don Giovanni, Guglielmo, Cosi Fan Tutte, Sprecher/Second Priest, Die Zauberflote), Gluck (Agamemmonon, Iphigenie en Aulide, Orest, Iphigenie en Tauride), Bellini (Ernesto, Il Pirata, Riccardo, I Puritani, Valdeburgo, La Straniera), Donizetti (Enrico, Lucia di Lammermoor, Belcore, L’Elisir d’Amore, Dr Malatesta, Don Pasquale, Alfonso, La Favorite), Rossini (Dandini, La Cenerentola, Guillaume Tell), Bizet (Escamillo, Carmen, Zurga, Les Pescheurs des Perles), Gounod (Valentin, Faust), Massennet (Albert, Werther, Anthanael, Thais), Puccini, (Shaunard/ Marcello, La Boheme, Sharpless, Madama Butterfly, Scarpia, Tosca, Michele Il Tabarro), Mascagni (Alfio, Cavalleria Rusticana), Cilea (Baldassarre, L’Arlesiana), Saint Saens (High Priest, Samson et Dalilah), Verdi (Amonasro, Aida, Egberto, Aroldo, Renato, Un Ballo in Maschera, Ford/Falstaff, Don Carlo, La Forza del Destino, Nabucco, Monterone/Rigoletto, Paolo, Simon Boccanegra, Germont, La Traviata, Conte di Luna, Il Trovatore), Strauss (Harlekin, Ariadne auf Naxos, Althair Die Aegyptische Helena, Jochanaan, Salome), Wagner (Donner, Das Rheingold, Herrufer, Lohengrin, Raimondo/Orsini, Rienzi, Amfortas/Klingsor, Parsifal, Kurwenal, Tristan und Isolde, Gunther, Götterdämmerung).

Christopher Robertson has also shown great interest and commitment in performing repetoire in English such as Britten (Balstrode/Peter Grimes, Junius/The Rape of Lucretia, Mr Redburn/Billy Budd, Solo in War Requiem, Rejoice in the Lamb, Cantata Misericordium), Albeniz (Merlin), Copland (“The Tender Land, Old American Songs), Vaughan Williams (Dona Nobis Pacem, Fantasia on Christmas Carols), Adams (Hubbard/Dr Atomic), Getty (King Henry IV/ Swallow, Plump Jack), Delius (Martinez/”Koanga”), etc. He is also highly committed to participating in modern and rarely performed pieces having performed the title role in Busoni’s  Doktor Faust, the title role in Albeniz’ Merlin, the title role of  Chuhadian’s Arshack, Urdazpal in Euscudero’s  Zigor, Manu in Guridi’s Mirentxu as well as having great success in the role of Prus in Janacek’s Več Makropulos.

Robertson’s extensive concert and recital repetoire includes recent performances of Schubert’s Winterreise with pianist Ruben Fernandez Aguirre.  He has performed works by Bach (Magnificat, Weihnachtsoratorium, Matteus-Passion, Johannes-Passion, B Minor Mass), Beethoven (Symphony 9, Choral Fantasy, Christus am Ölberge), Berlioz (L’Enfance du Christ/Herode), Brahms (Requiem), Britten (War Requiem, Rejoice in the Lamb, Cantata Misericordeum), Fauré (Requiem), Handel (Messiah, Joshua), Haydn (Die Jahreszeiten, Lord Nelson Mass),  Mozart (Requiem, Mass in C), Orff (Carmina Burana), Puccini (Missa di Gloria), Rachmaninov (The Bells), Zemlinsky (Lyric Symphony).

Mr Robertson performs the role of Le Marquis de la Force in the DVD recording from Teatro alla Scala of Robert Carson’s production of Poulenc’s “Les Dialogues de las Carmelites” under the direction of Riccardo Muti. He is featured as Althair in the Telarc recording of Richard Strauss’ “Die Aegyptische Helena” with soprano Deborah Voigt and the American Symphony Orchestra.  He sings King Henry IV in the recent Pentatone recording of Gordon Getty’s opera “Plump Jack”.  Ulf Schirmer conducts the Bayerische Runkfunkorchester-Chor.  He also sang the role of Riccardo in the Nuova Era recording of “I Puritani” by Bellini.  Mariella Devia stars as Elvira under the direction of Richard Bonynge.

Recent engagements have included Kurwenal in “Tristan und Isolde” in a production by Yannis Kokkos at the Greek National Opera,  returningto the Teatro Maestranza for the role of Hubbard in Sevilla’s production of Adam’s “Doctor Atomic” and in Zemlinsky’s “Der König Kandaules”.  He  returned to Genova’s Teatro Carlo Felice to repeat the role of Mr Redburn in Davide Livermore’s production of Britten’s “Billy Budd”, a return the Wexford Festival Opera as Martinez in “Koanga” by Delius as well as concert performances in Bilbao’s Teatro Arriaga with the Orquesta Sinfonica de Bilbao conducted by Oliver Diaz.

Future engagements  include concerts of Mozart Requiem and his first fully staged production of “Falstaff” in the title role at  La Festival d’Opera d’Ivvissa.  Mr Robertson is an alumnus of the distinguished Merola Opera Program at the San Francisco Opera as well as the Wolf Trap Opera.  He was awarded a Career Grant by the Richard Tucker Foundation.  He is a graduate from Oberlin College where he studied Vocal Performance under Professor Richard Miller.